דירוג חברתי
ציטוט מ פינה ב 07/05/2023, 18:40אעלק קונספירציה...
דירוג חברתי בראי הזכות לפרטיות:
סקירת רקע בעניין שימוש במערכות לדירוג חברתי
מבוא
מסמך זה מבקש להציב זרקור על תופעת השימוש בטכנולוגיות ל'דירוג חברתי' של אזרחים ותושבים להשגת מטרות חברתיות, שלטוניות או אחרות, ועל השפעתו של דירוג זה על הזכות לפרטיות בפרט, ועל החברה באופן כללי. אין להתעלם מכך שמסמך זה נכתב ברקע משבר הקורונה בו נבחנים בארץ ובעולם פתרונות שונים למיגור המגיפה, חלקם עשויים להגיע לכדי דירוג מסוג זה.
מטבע הדברים, שימוש במערכות טכנולוגיות של דירוג חברתי, עשוי להיות כרוך בפגיעה קשה בזכות לפרטיות של פרטים. נוכח מגוון יוזמות עולמיות ומקומיות בתחום, סקירה זו תציג את עיקרי הנושא, הן בהקשר הכללי והן תוך התייחסות ספציפית לסוגיית השימוש במערכות דירוג חברתי כחלק ממערך פיקוח שלטוני ומעקב ע"י מדינה.כללי
דירוג חברתי הוא שם כולל למנגנון דירוג שיטתי ומתמשך של אזרחים או תושבים, או משתתפים בקהל משותף מסוים, על פי מידע הנוגע אליהם, אשר נאסף ממקורות שונים ומוצלב עם סוגי מידע אחרים, ואשר עשוי להשפיע על היבטים שונים הנוגעים לחייהם, לרבות דרך הענקת ציון, על פי פרמטרים שנקבעו, והצגת "מקומם" בדירוג ביחס למדורגים אחרים. מערכות של דירוג חברתי הן אפוא כאלו המאפשרות לגורמים )ציבוריים ופרטיים( להשתמש במידע על אודות פרט ספציפי לשם דירוגו על-פי מדדים שונים באופן השוואתי לפרטים אחרים, כאשר דירוג זה עשוי להיות שקוף בפני גורמים שונים, לרבות פרטים אחרים, ולהשפיע על היבטים שונים של חייו 1 של אותו הפרט ממנו נאסף המידע.
עידן ה-Data Big ,והיכולת של גופים לאסוף מידע רב על אודות פרטים ולנתחם בהתאם לדרישות ומדדים שונים, מביאים לשימוש הולך וגובר במערכות של דירוג חברתי. דירוג חברתי כחלק ממערך פיקוח ומעקב שלטוני1 יובהר כי עצם איסוף מידע על אודות אדם והשימוש בו לצרכים מסוימים, אינו נחשב, כשלעצמו, דירוג חברתי.
בשנים האחרונות, ובעקבות התפתחות מערכות טכנולוגיות מבוססות מידע, אנו עדים לשימוש במערכות של דירוג חברתי כחלק מהפעלת מנגנון של פיקוח ומעקב אחר אזרחים ותושבים, המופעלות על-ידי גורמים מדינתיים )גורמים ממשלתיים ורשויות מקומיות( וגורמים פרטיים ואשר נועד לשם "חינוך" פרטים להתנהגות ראויה. הדוגמה המרכזית בהקשר זה היא מערכת הדירוג החברתית הסינית )System Credit Social או.)SCS 2 לפי כהנא ושני, מערכת הדירוג הסינית, אשר החלה פועלת ברמה הארצית בשנת 2014 , 3 אוספת נתונים ממקורות שונים "כדי לנטר את אזרחי המדינה ולחנכם". במאמר שפורסם בנושא בשנת 2017 נכתב כי מטרת המערכת היא "להעריך את אמינותם של אזרחים סינים (citizens Chinese of trustworthiness) לעמוד בהבטחותיהם ובדרישות של כללים משפטיים, 4 נורמות מוסריות ותקנים מקצועיים ואתיים". במילים פשוטות, מטרת התוכנית היא לתגמל אזרחים על התנהגות הנתפסת כ"טובה" על-פי המשטר, ולהעניש על התנהגות שאינה כזו. על פי פרסומים שונים, עבירות הנתפסות "חברתיות" כוללות הימנעות מתשלום מסים או קנסות וכן פרסום מידע שגוי ושימוש בסמים, וכן עבירות פעוטות יותר כגון עישון ברכבת או טיול עם כלב 5 ללא רצועה.
לפי פרסומים ודוחות שונים, לשם הדירוג עושה המשטר הסיני שימוש בטכנולוגיות מעקב שונות אחר אזרחים ועסקים ובניתוח אלגוריתמי של מידע המגיע ממקורות שונים. כך, המשטר הסיני משתמש במידע הנאסף מתוך מצלמות מעקב הפרוסות במרחב הציבורי ומתוך נתוני גלישה של אזרחים סינים ברשת, הנמצאים תחת מעקב תמידי של המשטר. מערכת זו הוגדרה על-ידי ג'ניה קוסטקה, פרופ' לפוליטיקה סינית באוניברסיטה החופשית של ברלין, כ"תשתיות מעקב" שנועדו 6 לניהול חברתי. חלק מהמידע נאסף באופן וולונטרי לכאורה על-ידי חברות עירוניות, המספקות אפליקציות
המדרגות אזרחים על פי פעילותם. אמנם, על אזרחים לא מוטלת החובה להוריד ולהשתמש באפליקציות אלו אך מכיוון שמיקום גבוה בדירוג מבטיח הטבות כאלו ואחרות )וכנראה גם לאור היבטים תרבותיים כאלו ואחרים(, אזרחים סינים רבים לוקחים חלק בתהליך. אבל לא רק2 לנוסח לא רשמי של התוכנית להפעלת מערכת הדירוג, ראו: Social a of Construction the for Outline Planning
https://chinacopyrightandmedia.wordpress.com/2014/06/14/planning- ,)2014-2020( Credit System
.outline-for-the-construction-of-a-social-credit-system-2014-2020/
3 עמיר כהנא ויובל שני "רגולציה של מעקב מקוון בדין הישראלי ובדין המשווה" מחקר מדיניות מס' 123 המכון
הישראלי לדמוקרטיה ומרכז המחקר להגנת הסייבר, 22( 2019.)
4 Yongxi Chen and Anne SY Cheung, The Transparent Self under Big Data Profiling: Privacy and
Chinese Legislation on the Social Credit System, 12 (2) THE JOURNAL OF COMPARATIVE LAW 356, 356
.(2017)
5 "סין אסרה על 23 מיליון בני אדם לטוס או לנסוע ברכבת כחלק ממערכת דירוג האשראי החברתי" הארץ )19.3.3 ,)
.https://www.haaretz.co.il/news/world/asia/1.6984158
6 Genia Kostka, China’s Social Credit Systems and Public Opinion: Explaining High Level of .Approval, 21(7) NEW MEDIA & SOCIETY 1565 (2019)
אעלק קונספירציה...
דירוג חברתי בראי הזכות לפרטיות:
סקירת רקע בעניין שימוש במערכות לדירוג חברתי
מבוא
מסמך זה מבקש להציב זרקור על תופעת השימוש בטכנולוגיות ל'דירוג חברתי' של אזרחים ותושבים להשגת מטרות חברתיות, שלטוניות או אחרות, ועל השפעתו של דירוג זה על הזכות לפרטיות בפרט, ועל החברה באופן כללי. אין להתעלם מכך שמסמך זה נכתב ברקע משבר הקורונה בו נבחנים בארץ ובעולם פתרונות שונים למיגור המגיפה, חלקם עשויים להגיע לכדי דירוג מסוג זה.
מטבע הדברים, שימוש במערכות טכנולוגיות של דירוג חברתי, עשוי להיות כרוך בפגיעה קשה בזכות לפרטיות של פרטים. נוכח מגוון יוזמות עולמיות ומקומיות בתחום, סקירה זו תציג את עיקרי הנושא, הן בהקשר הכללי והן תוך התייחסות ספציפית לסוגיית השימוש במערכות דירוג חברתי כחלק ממערך פיקוח שלטוני ומעקב ע"י מדינה.
כללי
דירוג חברתי הוא שם כולל למנגנון דירוג שיטתי ומתמשך של אזרחים או תושבים, או משתתפים בקהל משותף מסוים, על פי מידע הנוגע אליהם, אשר נאסף ממקורות שונים ומוצלב עם סוגי מידע אחרים, ואשר עשוי להשפיע על היבטים שונים הנוגעים לחייהם, לרבות דרך הענקת ציון, על פי פרמטרים שנקבעו, והצגת "מקומם" בדירוג ביחס למדורגים אחרים. מערכות של דירוג חברתי הן אפוא כאלו המאפשרות לגורמים )ציבוריים ופרטיים( להשתמש במידע על אודות פרט ספציפי לשם דירוגו על-פי מדדים שונים באופן השוואתי לפרטים אחרים, כאשר דירוג זה עשוי להיות שקוף בפני גורמים שונים, לרבות פרטים אחרים, ולהשפיע על היבטים שונים של חייו 1 של אותו הפרט ממנו נאסף המידע.
עידן ה-Data Big ,והיכולת של גופים לאסוף מידע רב על אודות פרטים ולנתחם בהתאם לדרישות ומדדים שונים, מביאים לשימוש הולך וגובר במערכות של דירוג חברתי. דירוג חברתי כחלק ממערך פיקוח ומעקב שלטוני
1 יובהר כי עצם איסוף מידע על אודות אדם והשימוש בו לצרכים מסוימים, אינו נחשב, כשלעצמו, דירוג חברתי.
בשנים האחרונות, ובעקבות התפתחות מערכות טכנולוגיות מבוססות מידע, אנו עדים לשימוש במערכות של דירוג חברתי כחלק מהפעלת מנגנון של פיקוח ומעקב אחר אזרחים ותושבים, המופעלות על-ידי גורמים מדינתיים )גורמים ממשלתיים ורשויות מקומיות( וגורמים פרטיים ואשר נועד לשם "חינוך" פרטים להתנהגות ראויה. הדוגמה המרכזית בהקשר זה היא מערכת הדירוג החברתית הסינית )System Credit Social או.)SCS 2 לפי כהנא ושני, מערכת הדירוג הסינית, אשר החלה פועלת ברמה הארצית בשנת 2014 , 3 אוספת נתונים ממקורות שונים "כדי לנטר את אזרחי המדינה ולחנכם". במאמר שפורסם בנושא בשנת 2017 נכתב כי מטרת המערכת היא "להעריך את אמינותם של אזרחים סינים (citizens Chinese of trustworthiness) לעמוד בהבטחותיהם ובדרישות של כללים משפטיים, 4 נורמות מוסריות ותקנים מקצועיים ואתיים". במילים פשוטות, מטרת התוכנית היא לתגמל אזרחים על התנהגות הנתפסת כ"טובה" על-פי המשטר, ולהעניש על התנהגות שאינה כזו. על פי פרסומים שונים, עבירות הנתפסות "חברתיות" כוללות הימנעות מתשלום מסים או קנסות וכן פרסום מידע שגוי ושימוש בסמים, וכן עבירות פעוטות יותר כגון עישון ברכבת או טיול עם כלב 5 ללא רצועה.
לפי פרסומים ודוחות שונים, לשם הדירוג עושה המשטר הסיני שימוש בטכנולוגיות מעקב שונות אחר אזרחים ועסקים ובניתוח אלגוריתמי של מידע המגיע ממקורות שונים. כך, המשטר הסיני משתמש במידע הנאסף מתוך מצלמות מעקב הפרוסות במרחב הציבורי ומתוך נתוני גלישה של אזרחים סינים ברשת, הנמצאים תחת מעקב תמידי של המשטר. מערכת זו הוגדרה על-ידי ג'ניה קוסטקה, פרופ' לפוליטיקה סינית באוניברסיטה החופשית של ברלין, כ"תשתיות מעקב" שנועדו 6 לניהול חברתי. חלק מהמידע נאסף באופן וולונטרי לכאורה על-ידי חברות עירוניות, המספקות אפליקציות
המדרגות אזרחים על פי פעילותם. אמנם, על אזרחים לא מוטלת החובה להוריד ולהשתמש באפליקציות אלו אך מכיוון שמיקום גבוה בדירוג מבטיח הטבות כאלו ואחרות )וכנראה גם לאור היבטים תרבותיים כאלו ואחרים(, אזרחים סינים רבים לוקחים חלק בתהליך. אבל לא רק
2 לנוסח לא רשמי של התוכנית להפעלת מערכת הדירוג, ראו: Social a of Construction the for Outline Planning
https://chinacopyrightandmedia.wordpress.com/2014/06/14/planning- ,)2014-2020( Credit System
.outline-for-the-construction-of-a-social-credit-system-2014-2020/
3 עמיר כהנא ויובל שני "רגולציה של מעקב מקוון בדין הישראלי ובדין המשווה" מחקר מדיניות מס' 123 המכון
הישראלי לדמוקרטיה ומרכז המחקר להגנת הסייבר, 22( 2019.)
4 Yongxi Chen and Anne SY Cheung, The Transparent Self under Big Data Profiling: Privacy and
Chinese Legislation on the Social Credit System, 12 (2) THE JOURNAL OF COMPARATIVE LAW 356, 356
.(2017)
5 "סין אסרה על 23 מיליון בני אדם לטוס או לנסוע ברכבת כחלק ממערכת דירוג האשראי החברתי" הארץ )19.3.3 ,)
.https://www.haaretz.co.il/news/world/asia/1.6984158
6 Genia Kostka, China’s Social Credit Systems and Public Opinion: Explaining High Level of .Approval, 21(7) NEW MEDIA & SOCIETY 1565 (2019)